Αρχική σελίδα Κλειτορία Προγράμματα Συνδέσεις
Φωτογραφίες Πληροφορίες In english Η γνώμη σας

Θεματικό Σεμινάριο - Εργαστήριο στο ΚΠΕ στην Κλειτορία

Υλοποιήθηκε με επιτυχία στο Κ.Π.Ε. Κλειτορίας - Ακράτας τριήμερο Σεμινάριο - Εργαστήριο επιμόρφωσης ενηλίκων στα πλαίσια της δια βίου μάθησης για εκπαιδευτικούς Α/θμιας Εκπ/σης των Διευθύνσεων Αχαΐας και Ηλείας και Β/θμιας Εκπ/σης των Διευθύνσεων Αχαΐας και Αιτωλοακαρνανίας, σε συνεργασία με τις παραπάνω Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, με θέμα:

«Ενεργειακές Γέφυρες του αύριο. Αιολική, Ηλιακή και Υδροηλεκτρική Ενέργεια: Αποτίμηση Περιβαλλοντικού, Κοινωνικού και Οικονομικού οφέλους και κόστους»

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε από Παρασκευή 16 έως και Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011 εκτός ωρών εργασίας στην Κλειτορία.
Τα κύρια θέματα που εξετάσθηκαν στο σεμινάριο-εργαστήριο είχαν ως άξονες:
• Το ενεργειακό πρόβλημα
• Τις ενεργειακές ανάγκες παγκόσμια και στην Ελλάδα
• Τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).
• Εφαρμογές και τρόπους παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
• Σχέση ενέργειας με την οικονομία και την καθημερινότητα
• Τεχνολογίες ενέργειας και τις Επιπτώσεις στο περιβάλλον
• Την Εξοικονόμηση ενέργειας (ΕΞΕ)
• Αιολική Ενέργεια, Αιολικά Πάρκα, Ανεμογεννήτριες: Χρήση, επιπτώσεις
• Ηλιακή ενέργεια, Φωτοβολταΐκά Συστήματα
• Υδροηλεκτρική ενέργεια, υδροηλεκτρικά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε μικρή και μεγάλη κλίμακα, επιπτώσεις
• Πολιτική Ενέργειας, εθνικός σχεδιασμός, μέτρα από Ε.Ε.
• Προγράμματα Π.Ε με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Εκπαίδευση

Το σεμινάριο θα είχε ώρα άφιξης στις 17.00 της Παρασκευής 16 Δεκεμβρίου 2011 και ώρα αναχώρησης στις 14.30 της Κυριακής 18 Δεκεμβρίου 2011.

Οι δαπάνες του σεμιναρίου καλύφθηκαν από το ΚΠΕ Κλειτορίας - Ακράτας από το Τ.Δ.Ε. του ΙΝΕΔΙΒΙΜ της Πράξης «Κέντρα Εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορεία – Δράσεις Δια Βίου Μάθησης για τους Ενήλικες»και από την Διαχειριστική Επιτροπή του ΚΠΕ Ακράτας - Κλειτορίας και αφορούσαν:
• Διαμονή και διατροφή στην Μαθητική Εστία των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών, των εισηγητών και υπεύθυνων για τα εργαστήρια και των μελών της Π.Ο του ΚΠΕ Κλειτορίας Ακράτας
• Προσφορά καφέ, αναψυκτικών κλπ στα διαλείμματα των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών, των εισηγητών και υπεύθυνων για τα εργαστήρια και των μελών της Π.Ο του ΚΠΕ Κλειτορίας Ακράτας
• Δαπάνη για την μετακίνηση προς το πεδίο
• Δαπάνη μετακίνησης των εισηγητών και υπεύθυνων για τα εργαστήρια.
Οι δαπάνες μετακίνησης των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών καλύφθηκαν από τους ίδιους.


Α. ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ


1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΧΑΪΑΣ

1 Κωστακιώτη Ελένη (ΠΕ18.33) 1ο ΕΠΑΛ Αιγίου
2 Απέργη Αγγελική (ΠΕ07) 15ο Γυμνάσιο Πάτρας
3 Καπράλου Ανδρεγούλα (ΠΕ 01) 15ο Γυμνάσιο Πάτρας
4 Μιχαλόπουλος Αποστόλης (ΠΕ19) ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Πάτρας
5 Γιαννίρη Κατερίνα (ΠΕ 02) ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής
6 Μαρίνη Θεώνη (ΠΕ18.09) ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής
7 Ανέστης Νικόλαος (ΠΕ04.01) ΕΠΑΛ Κάτω Αχαΐας
8 Τζόντζορα Βασιλική (ΠΕ17.06) ΕΠΑΛ Κάτω Αχαΐας
9 Κούρκουλα Ελισάβετ (ΠΕ02) Γυμνάσιο Καμαρών
10 Γεωργακοπούλου Μάγδα (ΠΕ05) Γυμνάσιο Καμαρών
11 Δημοχάρης Αναστάσιος (ΠΕ 04.01 ) ΕΠΑΛ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
12 Αποστολόπουλος Αθανάσιος (ΠΕ12.06) ΕΠΑΛ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
13 Σαμψών Λάμπρος – Άδωνης (ΠΕ06) ΕΠΑΛ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
14 Καρποντίνη Χριστίνα (ΠΕ03) 5ο Γυμνάσιο Πάτρας
15 Καραγιάννης Δημήτριος (ΠΕ03) 2ο ΓΕΛ Πάτρας
16 Μπαλής Σαράντης 1ο ΕΠΑΛ Αιγίου
17 Χαριτωνίδης Ευστράτιος (ΠΕ04) !ο ΓΕΛ Αιγίου


2. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΧΑΪΑΣ

1 Τσιακμάκης Χαράλαμπος Δημ. Σχ. Κλειτορίας
2 Παπαγιαννοπούλου Δήμητρα Δημ. Σχ. Κλειτορίας
3 Ξυνού Αγγελική 42ο Δ.Σ. Πατρών
4 Ράτσου Αναστασία 42ο Δ.Σ. Πατρών
5 Τσιότσιου Μαγδαληνή 53ο Νηπ. Πατρών
6. Παρασκευοπούλου Μαρία Νηπ. Τέμενης
7 Φερτάκης Αθανάσιος 5ο Δ.Σ. Πατρών
8 Τούλιου Ευτυχία Δημ. Σχ. Ελαιώνα
9 Κατρή Δήμητρα Δ.Σ Λυκούριας
10 Παπαϊωάνου Δήμητρα Δ.Σ. Λυκούριας

3. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ

1 Μητροπούλου Άννα 1Ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
2 Φαρασλή Σοφία Γυμνασίου Ευηνοχωρίου
3 Τριανταφύλλης Σπυρίδων Γυμνασίου Θέρμου
4 Μέρμηγκα Ελένη Γυμνασίου Καινουρίου
5 Δραγγανά Ζωΐτσα Γυμνασίου Κατοχής
6 Πιστιόλη Κωνσταντίνα Γυμνασίου Κατοχής
7 Πασματζή Ειρήνη 2ο ΓΕΛ Ναυπάκτου
8 Ιωάννου Μαρία 2ο ΓΕΛ Ναυπάκτου
9 Στεργιάκης Σπυρίδων Γυμνασίου Εμπεσσού
10 Γιαννίρης Κωνσταντίνος 1ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
11 Ρουσογιάννη Παναγιώτα 1ο Γυμνάσιο Μεσολογγίου
12 Μυρισιώτης Ευάγγελος Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου

4. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΗΛΕΙΑΣ

1 Ντίνη Κωνσταντίνα Νηπιαγωγείο Κάτω Σαμικού
2 Μιχαλοπούλου Διονυσία Δημ. Σχ. Καλλικώμου
3 Σωτηροπούλου Αλεξάνδρα Δ/νση Α/θμιας Ηλείας
4 Κάββουρα Πατρούλα Δημ. Σχ. Κούμανης
5 Βελλοπούλου Αντιγόνη Δημ. Σχ. Κουτσοχέρας
6 Καραντώνη Νίκη Δημ. Σχ. Ελαιώνα
7 Μπελεχρή Παναγιώτα Νηπιαγωγείο Αρβανίτη
8 Παρασκευοπούλου Λυδία Δημ. Σχ. Επιταλίου
9 Μάμμου Σοφία Δημ. Σχ. Επιταλίου
10 Παρασκευά Αγνή Δημ. Σχ. Επιταλίου
11 Πιτικάκη Άννα Δημ. Σχ. Επιταλίου
12 Βασιλοπούλου Βικτωρία Δημ. Σχ. Πελοπίου
13 Σταθόπουλος Σπυρίδων Δημ. Σχ. Πελοπίου
14 Μιχαλοπούλου Βασιλική Δημ. Σχ. Πελοπίου
15 Κωνσταντινίδης Παναγιώτης Δημ. Σχ. Πελοπίου
16 Ιωσηφίδου Ελένη Δημ. Σχ. Αυγείου
17 Αμπατζή Παναγιώτα Δημ. Σχ. Καβασίλων
18 Γαβράς Πέτρος Διεύθυνση Α/θμιας Ηλείας

 

Β. ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ

1 Γιακουμέλος Ελευθέριος Φυσικός – Συνεργάτης Τμήματος Εκπαίδευσης Κέντρου
Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ)
2 Τηνιακός Λεονάρδος Δρ Γεωλόγος, Διευθυντής Υδάτων Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων
3 Κωνσταντακόπουλος Κων/νος Βιολόγος, Msc Περιβαλλοντολόγος Προϊστάμενος Τμήματος Περιβάλλοντος ΑΔΕ Πάτρας
4 Παπακωνσταντίνου Κωνσταντίνος Δάσκαλος Msc Οικολογίας, Περιφερειακός Σύμβουλος Δυτικής Ελλάδας
5 Σερμπέζης Γεώργιος Δάσκαλος, Υπεύθυνος ΚΠΕ Μαρώνειας


Γ. ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ Π.Ο. ΤΟΥ ΚΠΕ ΠΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΖΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1. Μοσχόπουλος Χαρίλαος Βιολόγος Msc, Υπεύθυνος ΚΠΕ Κλειτορίας Ακράτας
2 Ζωδιάτου Ελένη, Θεολόγος, Εμψυχώτρια Θεατρικού Παιχνιδιού, Αναπληρώτρια Υπευθύνου ΚΠΕ
3 Κυριακόπουλος Κων/νος, Τενολόγος Γεωπόνος, Μέλος Π.Ο. ΚΠΕ
4 Κηζίλου Κων/να, Δασκάλα Νηπιαγωγός, Μέλος Π.Ο. ΚΠΕ
5 Κούρτη Ιωάννα, Νηπαιγωγός, Μέλος Π.Ο. ΚΠΕ


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου2011
17.00 - 17.30 Άφιξη , παραλαβή φακέλων
17.30 - 17.50 Παρουσίαση Κ.Π.Ε. – Προγραμμάτων ΚΠΕ Κλειτορίας – Ακράτας
Σκοποθεσία –Στοχοθεσία Σεμιναρίου.
17.50 - 18.10 «Το Ενεργειακό Πρόβλημα και οι Ενεργειακές Ανάγκες Παγκόσμια και στην
Ελλάδα. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας - Εξοικονόμηση Ενέργειας.»
Ελ. Γιακουμέλος Φυσικός, Συνεργάτης Τμήματος Εκπαίδευσης ΚΕΝΤΡΟΥ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΚΑΠΕ)
18.10 – 18.30 «Υδροηλεκτρική Ενέργεια. Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις Μικρών και Μεγάλων
Υδροηλεκτρικών Έργων»
Τηνιακός Λεονάρδος Δρ Γεωλόγος, Διευθυντής Υδάτων Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων νήσων
18.30 – 18.50 «Αιολικά Πάρκα. Πιθανές Επιπτώσεις από την Εγκατάσταση και Λειτουργία
τους»
Κωνσταντακόπουλος Κωνσταντίνος Βιολόγος, Msc Περιβαλλοντολόγος,
Προϊστάμενος Τμήματος Περιβάλλοντος Αναπτυξιακής Δημοτικής Επιχείρησης
Πάτρας
18.50 – 19.10 Διάλειμμα - Καφές
19.10 – 19.30 «Εισαγωγή στην Τεχνολογία των Φωτοβολταΐκών Συστημάτων. Αποτίμηση
οφέλους και κόστους από την χρήση τους»
Ελ. Γιακουμέλος Φυσικός, Συνεργάτης Τμήματος Εκπαίδευσης ΚΕΝΤΡΟΥ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΚΑΠΕ)
19.30 - 20.00 Ερωτήσεις - Συζήτηση
20.00 – 21.00 Δείπνο
21.00 – 22.00 Παιχνίδια Γνωριμίας - Επικοινωνίας και Συγκρότησης ομάδας
Ζωδιάτου Έλενα , Θεολόγος, Αν. Υπευθύνου ΚΠΕ Κλειτορίας, Μοσχόπουλος
Χαρίλαος Βιολόγος Msc Υπεύθυνος ΚΠΕ Κλειτορίας , Κιζήλου Κων/να Δσκάλα
Νηπιαγωγός, Κυριακόπουλος Κων/νος. Τεχνολόγος Γεωπόνος, Κούρτη Ιωάννα,
Νηπιαγωγός


Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011
8.00 – 8.30 Πρωινό
8.30 – 9.00 Παραλαβή υλικών
9.00 – 13.30 Αναχώρηση για το πεδίο. Επίσκεψη σε Υδροηλεκτρικές Μονάδες της περιοχής, σε
Αιολικό και Φωτοβολταΐκο πάρκο, Εργαστήρια - Δραστηριότητες στο πεδίο.
Τηνιακός Λεονάρδος Δρ Γεωλόγος, Διευθυντής Υδάτων Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων νήσων
Ελ. Γιακουμέλος Φυσικός, Συνεργάτης Τμήματος Εκπαίδευσης ΚΕΝΤΡΟΥ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΚΑΠΕ)
13.30 Επιστροφή
13.30 – 14.30 Γεύμα
14.30 – 17.00 Ανάπαυση
17.00 – 17.20 «Ευρωπαϊκή και Εθνική Στρατηγική και Πολιτική για τις Ανανεώσιμες Πηγές
Ενέργειας. Υλοποίηση»
Ελ. Γιακουμέλος Φυσικός Συνεργάτης Τμήματος Εκπαίδευσης ΚΕΝΤΡΟΥ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΚΑΠΕ)
17.20 – 17.40 «Η Αξιοποίηση του Εθνικών Σχεδιασμών για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
για την Υλοποίηση Προγραμμάτων Π.Ε. για την Ενέργεια σε Τοπικό Επίπεδο»
Σερμπέζης Γιώργος, Δάσκαλος Υπεύθυνος ΚΠΕ Μαρώνειας
17.40 - 18.00 Διάλειμμα - Καφές
18.00 – 20.00 Εργασία σε Ομάδες - Σχεδιασμός Προγραμμάτων Π.Ε.
Συντονισμός ομάδων εργασίας , Μοσχόπουλος Χαρίλαος Υπεύθυνος ΚΠΕ
Κλειτορίας - Ακράτας, Ζωδιάτου Έλενα Αν. Υπευθύνου ΚΠΕ Κλειτορίας- Ακράτας,
Κυριακόπουλος Κων/νος Μέλος Π.Ο. Κλειτορίας – Ακράτας, Κιζήλου Κων/να
Μέλος Π.Ο. Κλειτορίας – Ακράτας, Κούρτη Ιωάννα, Μέλος Π.Ο. Κλειτορίας –
Ακράτας
20.00 – 20.30 Δείπνο

Κυριακή 18-12-2011
8.00 – 8.30 Πρωινό
8.30 – 9.00 Παράδοση υλικών
9.00 – 09.20 « Η Παραγωγή Πράσινης Ενέργειας ως Χρήση Γης»
Παπακωνσταντίνου Κων/νος Δάσκαλος Msc Οικολογίας, Περιφερειακός
Σύμβουλος Δυτικής Ελλάδας
09.20 – 11.00 Ολοκλήρωση εργασιών
11.00 – 12.30 Παρουσιάσεις Ομάδων Εργασίας – Συζήτηση – Αξιολόγηση Σεμιναρίου
12.30 – 13.30 Τοξοβολία (εφόσον επαρκεί ο χρόνος)
13.30 – 14.30 Γεύμα
14.30 Αναχώρηση

 

ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ

1. «Υδροηλεκτρική Ενέργεια. Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις Μικρών και Μεγάλων
Υδροηλεκτρικών Έργων»

Τηνιακός Λεονάρδος Δρ Γεωλόγος, Διευθυντής Υδάτων Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων νήσων

Για την εκτιμηση των Π.Ε. απο τα Υ/Η εργα, απαιτειται λεπτομερης γνωση του βιοτικου και αβιοτικου περιβαλλοντος της ευρυτερης περιοχης του εργου, και ακριβης γνωση της υδρολογιας του υδατορευματος. Επιπλεον πρεπει να εκτιμηθουν τα συγκριτικα πλεονεκτηματα που θα εχει η παραγομενη ηλεκτρικη ισχυς σε σχεση με αλλες μορφες ενεργειας. Στις θετικες επιπτωσεις και τα πλεονεκτηματα ενδεικτικα αναφερονται¨η απουσια αεριων ρυπων,η δυνατοτητα αμεσης αποδοσης και η λειτουργια του εργου αναλογα με τις αιχμες της ζητησης, η δημιουργια νεων υγροτοπων, η υψηλη αποδοση - κατα πολυ μεγαλυτερη των θερμοηλεκτρικων μοναδων-, οι νεες θεσεις εργασιας, η αναπτυξη τουρισμου (κυριως οταν προκυπτει λιμνη σχετικως σταθερης σταθμης), η συνδυασμενη, κατα περιπτωδη, χρηση με εργα υδρευσης, αρδευσης, ναυταθλητισμου και αναψυχης. Στις αρνητικες επιπτωσεις αναφερονται οι αλλαγες χρησεις γης, η κατακλυση αγροτικων εκτασεων και παραποταμιων δασων, η διακοπη της κινησης/μεταναστευσης της ιχθυοπανιδας, οι εκσκαφες και αποληψεις αδρανων απο την κοιτη,τα νεα οδικα δικτυα προσπελασης, η αναγκη για ανορυξη μεγαλων ταφρων για τη διελευση των αγωγων μεταφορας νερου προς το στροβιλοστασιο. Μεγαλα προβληματα θα προκαλεσουν αλλεπαλληλα Υ/Η εργα που σχεδιαζουν καποιοι επενδυτες σε κοιτες ορεινων ποταμων εν σειρα, οποτε θα κατακερματισθουν τα οικοσυστηματα και θα αλλοιωθουν εντελως τα υδατινα σωματα

 

2. Ελ. Γιακουμέλος Φυσικός, Συνεργάτης Τμήματος Εκπαίδευσης ΚΕΝΤΡΟΥ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΚΑΠΕ)

Α)Το Ενεργειακό Πρόβλημα και οι Ενεργειακές Ανάγκες Παγκόσμια και στην Ελλάδα
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας - Εξοικονόμηση Ενέργειας


Το Ενεργειακό Πρόβλημα
Τα ενεργειακά αποθέματα της Γης είναι πεπερασμένα. Τα αποθέματα του άνθρακα αναμένεται να διαρκέσουν για περίπου 150 χρόνια. Το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και το Ουράνιο θα εξαντληθούν σε περίπου 40 χρόνια (ή λιγότερο).

Δύο από τα σοβαρότερα σύγχρονα προβλήματα είναι αφενός μεν η εξάντληση των συμβατικών/ορυκτών καυσίμων αφετέρου δε η υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Εν γένει, τα δύο αυτά προβλήματα συνδυάζονται σε ένα: το «ενεργειακό-περιβαλλοντικό πρόβλημα» που οφείλεται στις ποσότητες CO2 που εκπέμπονται από τις ενεργειακές εγκαταστάσεις στην ατμόσφαιρα.

Ο πιο αποδοτικός τρόπος περιορισμού των εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου είναι η αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων με άλλες πηγές ενέργειας που να είναι Ανεξάντλητες, και Φιλικές προς το περιβάλλον καθώς και η μείωση της κατανάλωσης της μη απαραίτητης ενέργειας δηλαδή η Ορθολογική Χρήση της Ενέργειας (ΟΧΕ) και Εξοικονόμηση Ενέργειας (ΕΞΕ)

Ως εκ τούτου, τα τελευταία χρόνια δίνεται έμφαση στην έρευνα, την εμπορική εκμετάλλευση και την ευρύτερη δυνατή προώθηση των τεχνολογιών των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και στη βελτίωση της Ενεργειακής Αποδοτικότητας των διαφόρων διεργασιών.

Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Οι ανανεώσιμες πηγές συνιστούν ουσιαστική εναλλακτική λύση στα συμβατικά καύσιμα. Η χρήση τους επιτρέπει όχι μόνο να μειωθούν οι εκπομπές αερίων που προξενούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αλλά και τη μείωση της εξάρτησης της χώρας από τις εισαγωγές συμβατικών καυσίμων (συγκεκριμένα, φυσικό αέριο και πετρέλαιο).

Αφορούν πηγές ενέργειας που είναι εν αφθονία διαθέσιμες στη φύση (ήλιος, άνεμος, γεωθερμία, νερό, βιομάζα, είναι αποκεντρωμένες (δηλ. μπορούν να εφαρμοστούν μέχρι επιπέδου οικίας) – κατάλληλες για «διεσπαρμένη παραγωγή». Είναι ήδη (τις περισσότερες φορές) ή μπορούν να γίνουν (στο άμεσο μέλλον) οικονομικά αποδοτικές. Καθώς αφορούν ενδογενείς πηγές ενέργειας, μειώνεται η ενεργειακή εξάρτηση από την εισαγωγή καυσίμων από τρίτες χώρες, με αντίστοιχη εξοικονόμηση συναλλάγματος. Θεωρούνται ως οι πλέον «φιλικές προς το περιβάλλον» μορφές ενέργειας, αφού συνοδεύονται από πρακτικά μηδενικούς – αμελητέους - ρύπους (κατά την παραγωγή και εγκατάσταση των συστημάτων).

Γενικές αρχές Εξοικονόμησης Ενέργειας
Η Εξοικονόμηση Ενέργειας δεν σημαίνει περικοπές. Σημαίνει τη μείωση της σπατάλης της Ενέργειας και τη βελτίωση της Ενεργειακής Αποδοτικότητας.

Η βελτίωση του βαθμού απόδοσης των ενεργειακών συστημάτων με τεχνικές παρεμβάσεις, η μείωση του φορτίου ή των ωρών λειτουργίας των συσκευών με χρήση «έξυπνων» συσκευών ελέγχου, η ανάκτηση ενέργειας που αποβάλλεται από κάποια διεργασία (συνήθως ως θερμότητα) και χρήση αυτής σε άλλες διεργασίες και τέλος η αντικατάσταση του υφιστάμενου εξοπλισμού με νέο ή νέας τεχνολογίας με καλύτερη απόδοση μπορούν να εξοικονομήσουν σημαντικά ποσά ενέργειας.

Β)Ευρωπαϊκή και Εθνική Στρατηγική και Πολιτική για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Υλοποίηση


Οι πολιτικές για τις ΑΠΕ στην ΕΕ - Το πακέτο "20-20-20 "
Τον Μάρτιο του 2007 οι ηγέτες της ΕΕ ενέκριναν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της κλιματικής και ενεργειακής πολιτικής που στοχεύει στην καταπολέμηση της αλλαγής του κλίματος και στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας της ΕΕ. Για να ξεκινήσει αυτή η διαδικασία οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων έθεσαν μια σειρά από δεσμευτικούς στόχους για το κλίμα και την ενέργεια που πρέπει να επιτευχθούν μέχρι το 2020, και είναι γνωστοί ως το πακέτο "20-20-20 ". Συγκεκριμένα οι στόχοι αυτοί είναι:
• η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 20% κάτω από τα επίπεδα του 1990,
• το 20% της ενεργειακής κατανάλωσης της ΕΕ να προέρχεται από ΑΠΕ,
• μια μείωση κατά 20% της χρήσης πρωτογενούς ενέργειας, η οποία πρέπει να επιτευχθεί με τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

Η οδηγία 28/2009/ΕΚ
Η οδηγία 2009/28/ΕΚ της ΕΕ, σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές θεσπίζει ένα κοινό πλαίσιο για την παραγωγή και την προώθηση της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Κάθε κράτος μέλος έχει ένα στόχο που υπολογίζεται σύμφωνα με το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση για το έτος 2020. Για την Ελλάδα ο στόχος για το μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας το 2020 τίθεται στο 18%.

Η ενσωμάτωση της οδηγίας 28/2009/ΕΚ στο ελληνικό δίκαιο.
Ο νόμος 3851 του 2010 «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και άλλες διατάξεις σε θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» ενσωματώνει την οδηγία 28/2009/ΕΚ στο ελληνικό δίκαιο και θέτει τους εθνικούς στόχους για τις ΑΠΕ μέχρι το έτος 2020 αυξάνοντας τον στόχο για το μερίδιο ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές το έτος 2020 από το 18% που προβλέπει η οδηγία 28/2009/ΕΚ στο 20%.

Γ)Εισαγωγή στην Τεχνολογία των Φωτοβολταΐκών Συστημάτων
Αποτίμηση οφέλους και κόστους από την χρήση τους


Φωτοβολταϊκά (Φ/Β) Συστήματα

Το φωτοβολταϊκό φαινόμενο πρωτοανακαλύφθηκε το 1839, αλλά οι πρώτες εφαρμογές του έγιναν δυνατές μετά την ανακάλυψη των ημιαγωγών, το 1954. Με τη βοήθεια των Φ/Β συστημάτων η ηλιακή ενέργεια μετατρέπεται απευθείας σε ηλεκτρική, μέσω του φωτοβολταϊκού φαινομένου.

Τύποι Φ/Β Συστημάτων
Διασυνδεδεμένα Φ/Β συστήματα όπου η πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια τροφοδοτείται στο δίκτυο. Οι αυτοπαραγωγοί τροφοδοτούν το πλεόνασμα της παραγόμενης ενέργειας στο δίκτυο, ενώ σε περιόδους έλλειψης (π.χ. νύχτα) καταναλώνουν ενέργεια από το δίκτυο. Στους εμπορικής κλίμακας κεντρικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, όλο το παραγόμενο συνεχές ρεύμα μετατρέπεται σε εναλλασσόμενο και τροφοδοτεί το κεντρικό δίκτυο, από όπου διανέμεται στους πελάτες

Αυτόνομα Φ/Β συστήματα όπου η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια καταναλώνεται από τον χρήστη (συνήθως διαθέτουν και σύστημα αποθήκευσης / μπαταρία)

Η μέση ετήσια προσπίπτουσα ηλιακή ακτινοβολία στο οριζόντιο επίπεδο στην Ελλάδα κυμαίνεται από 1.300 εως 1800 kWh/m2 . Ένα Φ/Β σύστημα ονομαστικής ισχύος 1 kWp έχει την δυνατότητα παραγωγής περίπου 1.300 kWh ηλεκτρικής ενέργειας ανά έτος, στην Ελλάδα. Αντιστοιχεί σε αποφυγή παραγωγής 1,3 t CO2 ανά έτος από λιγνίτη .

Η πρώτη μεγάλη εγκατάσταση Φ/Β στην Ελλάδα που κατασκευάστηκε από τη ΔΕΗ είναι το Φ/Β Πάρκο της Κύθνου (ισχύος 100kW) που λειτουργεί σε συνδυασμό με Αιολικό Πάρκο και με τον συμβατικό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ (diesel) ενώ αποθηκεύεται ηλεκτρική ενέργεια σε συστοιχία μπαταριών.

3.« Η Παραγωγή Πράσινης Ενέργειας ως Χρήση Γης»
Παπακωνσταντίνου Κων/νος Δάσκαλος Msc Οικολογίας, Περιφερειακός
Σύμβουλος Δυτικής Ελλάδας

Οι διάφορες Εγκαταστάσεις παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών ενέργειας (ΕΑΠΕ): Αιολικοί Σταθμοί Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ), Φωτοβολταϊκά Πάρκα (Φ/Β) και Υδροηλεκτρικά (Υ/Η) αποτελούν εγκαταστάσεις που δεσμεύουν γη. Αυτό αφορά όχι μόνο στο χώρο που δεσμεύουν οι κατασκευές, αλλά και στα υπόλοιπα έργα που τα συνοδεύουν (δρόμοι, γραμμές μεταφοράς ρεύματος). Η πιο αρνητική επίπτωση, από πλευράς προστασίας της φύσης, είναι ότι οι ΕΑΠΕ κατασκευάζονται σε περιοχές που μέχρι τώρα είχαν αποφύγει άλλες αναπτυξιακές επεμβάσεις αλλά και κάθε ανθρώπινη χρήση πλην της παραδοσιακής κτηνοτροφίας (σε ορισμένες περιπτώσεις και παραδοσιακή γεωργία ή δασοπονία). Αυτό αφορά κυρίως στους ΑΣΠΗΕ, που κατασκευάζονται σε ορεινές ή λοφώδεις περιοχές και συχνά δημιουργούν χιλιόμετρα δρόμων εκεί όπου δεν υπήρχε πρόσβαση, και στα Υ/Η που επεμβαίνουν σε άλλοτε απρόσιτες κοιλάδες. Αυτό δημιουργεί σημαντικά προβλήματα επειδή ορισμένα σημαντικά είδη πανίδας (π.χ. μεγάλα αρπακτικά πουλιά και μεγάλα θηλαστικά), βρίσκουν πλέον καταφύγιο μόνο στις περιοχές όπου δεν υπάρχει ανθρώπινη παρουσία.

Είναι επομένως σημαντικό να τονισθεί ότι η κατασκευή ΕΑΠΕ δημιουργεί σημαντικά περισσότερα προβλήματα από ότι το κατασκευαστικό τους μέρος (π.χ. κοπή δέντρων) που συνοψίζονται ότι εντατικοποιούν τη χρήση γης και την ανθρώπινη παρουσία στα τελευταία καταφύγια που είχαν απομείνει για την άγρια ζωή. Τελικά, «δεσμεύουν» πολύ μεγαλύτερη έκταση από ότι οι εγκαταστάσεις και τα συνοδευτικά έργα. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και ορισμένες ακόμη, κατά περίπτωση, πολύ σημαντικές επιπτώσεις, όπως οι θάνατοι μεγάλων πουλιών από προσκρούσεις στις ανεμογεννήτριες. Τα Φ/Β, επίσης εντατικοποιούν τη χρήση γης που ήταν σημαντική για την άγρια φύση (χέρσες εκτάσεις, χωράφια σε αγρανάπαυση, παραδοσιακές καλλιέργειες κ.λπ.) ενώ ένα επιπλέον πρόβλημα που μπορεί να δημιουργήσουν είναι ότι σε άλλες περιπτώσεις κατασκευάζονται σε γεωργική γη πολύτιμη για παραγωγή τροφίμων.

Μοναδική λύση στο σημαντικό πρόβλημα προστασίας της βιοποικιλότητας και των σπανίων ειδών είναι να εκτιμούμε σοβαρά και αντικειμενικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ΕΑΠΕ (κάτι που μπορεί να οδηγήσει και σε ακύρωση έργων) και όχι να τις προσπερνάμε με τη στερεότυπη διατύπωση ότι οι ΑΠΕ «είναι απαραίτητες».

Αιολικά Πάρκα – Επιπτώσεις από την εγκατάσταση και λειτουργία τους
Κων/νος Κωνσταντακόπουλος – Βιολόγος Msc. Περιβαλλοντολόγος

Αναγκαιότητα παρακολούθησης του φυσικού περιβάλλοντος
Η αναγκαιότητα του έργου παρακολούθησης του φυσικού περιβάλλοντος αυτού σχετίζεται άμεσα με τη γνώση που χρειάζεται να διαθέτουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, σχετικά με τη κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα επιμέρους στοιχεία που συνθέτουν το φυσικό περιβάλλον της περιοχής εγκατάστασης Α/Π , ειδικότερα την εξέλιξη που αυτά παρουσιάζουν σε συνάρτηση με τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στη περιοχή.
Από την εκτίμηση των υποβαθμιστικών πιέσεων που θα δέχεται η περιοχή με ένα αξιολογικό σύστημα που θα αναπτυχθεί με βάση τις διεθνείς πρακτικές. Τα αποτελέσματα θα αξιολογηθούν και θα συνυπολογισθούν για τη λήψη διαχειριστικών μέτρων.